Årsrapport Från Blåeld Västra Götaland

Årsrapport från Blåeld Västra Götaland

Rapport från  Niclas Lidström, projektledare Blåeld Västra Götaland.

När 2010 övergick till 2011 fanns det 20 deltagare och fyra anställda på Blåeld Skaraborg i Skövde. Nu ett år senare har verksamheten utvidgats till att gälla både Mariestad, Falköping, Vara och Tidaholm. Samtidigt har antalet deltagare stigit till 58 personer, och sexton anställda. Eftersom distriktet har blivit mer omfattande, har vi ändrat namn till Blåeld Västra Götaland. Ett gott resultat, men vi är långtifrån nöjda och hoppas att kunna hjälpa fler till anställning också under 2013.

I Skövde har våra tre verksamheter utvecklats under året

Media har blivit mer känt och hjälpt flera kunder med medlemsblad, hemsidor, filmredigeringar och datainköp. Under året flyttade Blåeld media in i nya lokaler på Torggatan 8 i centrala Skövde. UFA- ungdom-fritid-arbete, har kontakt med tolv ungdomar och deras föräldrar. Ungdomarna har bland annat jobbat med bild- och filmredigering. Verksamheten har samverkat med nyckelpersoner i intresseorganisationer, i kommunen, och i riksdag och regering. Aktivitetscentret Ljuspunkten på Östermalm bedrev under våren program på onsdagskvällarna. Det var sång, musik, dans, bingo och tipspromenader. På grund av dålig uppslutning av gäster avslutades centret under sommaren. Flera deltagare har dessutom varit aktiva på Blå Bandets barn- och ungdomsverksamhet, praktiskt arbete i Blå Bandets föreningslokal, studiebesök, kulturaktiviteter och erfarenhetsutbyten i HTML- kodning och litteraturanalys.

I januari startade Blåeld i Mariestad med 4 deltagare

Lokalen är centralt belägen på Nygatan 17. Under våren föddes idén om att starta en serviceverksamhet, med fokus till att börja med trädgårdsarbete och datasupport. Sedan tillkom även andra tjänster såsom flytthjälp, städning  och snöskottning. Under hösten har det varit en jämn ström av kunder. Både privatpersoner, kommuner och företag. Flera har nyttjat RUT-avdraget. Det har spånats på fler idéer som vi hoppas kunna komma igång med under 2013. Deltagarna har även haft erfarenhetsutbyte kring socialt företagande, försäljning, och data.

Blåeld började med en ny grupp i Falköping med 5 deltagare

I höstas fick vi flytta in i nya lokaler på Sankt Olofsgatan 8, och aktivitetcentret öppnade en filial till Ljuspunkten. Här ska man kunna komma in på en fika eller aktivera sig genom handarbete, matlagning, hembygdsforskning, släktforskning eller tipspromenader med mera.

I juni startade Blåeld sin verksamhet i Vara, och i oktober i Tidaholm på Blå Bandets folkhögskola Helliden

Deltagarna har skissat på idéer och haft erfarenhetsutbyte kring hälsa och ekonomi. Vi vill tacka alla våra deltagare, anställda, kunder och samarbetspartners för ett gott 2012, och önskar er alla en God jul och ett Gott nytt år. Genom att köpa tjänster av våra sociala företag, hjälper du oss att komma närmare vår målsättning att skapa fler jobb till arbetssökanden.

×Close search